جیگر مامان و بابا

گذشتن نصف دوران حاملگی

1391/7/27 12:11
1,537 بازدید
اشتراک گذاری

آخ جون کم مونده نی نیه من بیاد بغلم niniweblog.com

 

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

وزن كودك شما به 320 گرم رسيده است. طول بدن او نيز از فرق سر تا باسن برابر 16.5 سانتي متر و از فرق سر تا پاشنه پا به صورت كشيده و صاف حدود 25 سانتي متر است. (در بيست هفته اول طول بدن كودك را از سر تا باسن محاسبه مي كنيم. بعد از آن طول بدن او را از سر تا نوك انگشتان پا محاسبه مي كنيم. زيرا در بيست هفته اول پاهاي كودك خميده شده و در مقابل نيم تنه بالايي او قرار گرفته اند و به سختي مي توان طول آنها را اندازه گرفت).
يك ماده چرب و سفيد رنگ بنام ورنيكس تمام بدن كودك را مي پوشاند تا از پوست او در مدت طولاني غوطه ور بودن در مايع آمنيوتيك محافظت كند. اين پوشش نرم و ليز حركت كودك در مجراي زايمان را نيز آسان تر مي كند.
عمل بلعيدن توسط كودك بيشتر انجام مي شود كه يك تمرين خوب براي دستگاه گوارش او است. او مكونيوم نيز توليد مي كند كه يك ماده چسبنده و سياهرنگ است و مخلوطي از سلولهاي مرده ترشحات دستگاه هاضمه و همچنين مايع آمنيوتيك بلعيده شده مي باشد. اين ماده در روده هاي او جمع مي شود و در اولين مدفوع او پس از تولد از بدنش خارج مي شود (البته بندرت برخي از كودكان اين ماده را در رحم يا در طول زايمان دفع مي كنند).

شما چگونه تغییر می کنید؟

نيمي از راه گذشته است؛ تبريك! اكنون قسمت بالايي رحم در كنار ناف شما قرار دارد و احتمالا وزن شما حدود 4.5 كيلوگرم اضافه شده است. از اين به بعد ممكن است هر هفته حدود نيم كيلوگرم وزن اضافه كنيد. (اگر حاملگي را با لاغري و كسر وزن آغاز كرده ايد شايد لازم باشيد كه كمي بيشتر وزن اضافه كنيد. اگر هم حاملگي را در حالتي كه اضافه وزن داشته ايد آغاز كرده ايد شايد كمي كمتر وزن اضافه كنيد). اطمينان حاصل كنيد كه آهن به ميزان كافي مصرف مي كنيد، زيرا اين ماده بطور عمده در توليد هموگلوبين نقش دارد (هموگلوبينها بخشي از گلبولهاي قرمز خون هستند كه اكسيژن را در بدن شما جابجا مي كنند). در دوران حاملگي بدن شما به مقدار بيشتري آهن نياز دارد تا بتواند كودك در حال رشد شما، جفت و افزايش حجم خون خود شما را تامين كند. غذاهاي سرشار از آهن كه مي توانيد مصرف كنيد شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهي، تخم مرغ، عدس و ديگر حبوبات، اسفناج و غلاتي كه با آهن غني شده اند، هستند.
اگر تاكنون در كلاسهاي مربوط به زايمان و تولد نوزاد ثبت نام نكرده ايد بهتر است پرس و جو را آغاز كنيد. اگر دفعه اول حاملگي شما باشد و يا بار چندم، باز هم مي توانيد از كلاس منظمي كه شما را براي سختيهاي حاملگي و زايمان آماده مي كند بهره ببريد. اينگونه كلاسها ممكن است جلسات هفتگي باشند يا بصورت يك كلاس فشرده يكروزه برگزار شوند و ممكن است شما بتوانيد با همسر يا مادر خود در آن شركت كنيد. بهتر است بدانيد كه در هفته سي و هفتم رشد كودك شما تقريبا كامل شده و شما بايد براي تولد فرزندتان آماده باشيد؛ لذا به گونه اي برنامه ريزي كنيد كه قبل از آن زمان آمادگي هاي لازم را كسب كرده باشيد.

فعالیت های این هفته

يك كار بامزه انجام دهيد: نصف دوران حاملگي شما گذشته است پس مي توانيد جشن بگيريد. ايده هاي زير ممكن است كمك كننده باشند:
- براي اينكه بيشتر لذت ببريد صابونها و شمعهاي معطر بخريد، لباس نو بپوشيد، يا خود را به يك ماساژ مخصوص خانمهاي حامله مهمان كنيد (شايد بتوانيد از همسرتان كمك بگيريد).
- براي يادگاري و تنظيم يك تقويم بارداري تاريخي، عكسهاي حرفه اي از حاملگي خود بگيريد و يا يك تصوير سونوگرافي كودك خود را قاب كنيد.
- يك كار مشترك با فرزندتان انجام دهيد: يكي از كتابهاي داستان محبوب دوران كودكي خود را بخوانيد، با هم به يك موسيقي آرام گوش دهيد، يا هديه اي براي فرزندتان بخريد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

زهرا سوگلی
18 آبان 91 11:41
چه وبلاگ قشنگی واسه نی نی ات درست کردی مبارکه ... چه اهنگ زیبایی ان شا الله نی نی هامون با هم دنیا میان خدا حفظشون کنه
دومین جشنواره کتابهای صوتی
7 اسفند 93 13:00
دوست عزیز دومین دوره جشنواره تولید کتابهای صوتی برای کودکان و نوجوانان(بخصوص کودکان و نوجوانان)آغاز گردیده است.از شما عزیز گرامی برای شرکت در این طرح خیرو فرهنگی و همچنین پذیرفتن عنوان همکار افتخاری دعوت بعمل می آید